image

'Universele leeftijdsverificatie voor social media botst met grondrechten'

woensdag 24 juni 2026, 10:31 door Redactie, 20 reacties

Het invoeren van een universele leeftijdsverificatie voor social media is disproportioneel en staat op gespannen voet met de grondrechten van kinderen en volwassenen, zoals het recht op privacy en de vrijheid van meningsuiting en informatie, zo stellen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam. Die stellen tevens dat onderzocht zou moeten worden of het mogelijk is om leeftijdsverificatie voor online accounts op fysieke plekken te laten plaatsvinden, bijvoorbeeld door bibliotheken die dan anonieme verificatiecodes uitgeven die online zijn te gebruiken.

De onderzoekers voerden in opdracht van het kabinet een juridische verkenning uit naar een minimumleeftijd voor sociale media. In het regeerakkoord spreekt het kabinet zich uit voor een Europese minimumleeftijd van 15 jaar voor sociale media met 'privacyvriendelijke leeftijdsverificatie', zo lang sociale media 'onvoldoende veilig' zijn. "De ambities uit het coalitieakkoord zijn nu al in het huidige recht vertegenwoordigd. Wetswijzigingen kunnen dit kader op details nog aanscherpen of stroomlijnen", stellen de onderzoekers. Ze voegen toe dat het voornaamste aandachtspunt voor het realiseren van een minimumleeftijd voor sociale media de handhaving blijft.

Een wetswijziging zou strengere vormen van leeftijdsgarantie verplicht kunnen stellen. "Ook hier zijn de kansen echter beperkt, niet alleen omdat het huidige DSA-kader al een eis tot doeltreffende leeftijdsgarantie stelt, maar ook omdat zelfs de strengste leeftijdsverificatieplichten kwetsbaar blijven voor omzeiling - bijvoorbeeld door het gebruik van VPN's of door hulp van meerderjarigen. Tegelijk zijn er wezenlijke risico’s voor de privacy en vrijheid van informatie. Onze analyse geeft daarom aan dat een verdere uitbreiding van het huidige kader naar universele verificatieplichten op gespannen voet zou staan met de grondrechten van het kind en van volwassenen."

De onderzoekers stellen dat een universele verificatieplicht voor alle socialmediagebruikers ook disproportioneel is. "Dit vereiste zou significante implementatiekosten en grondrechtelijke risico’s en beperkingen met zich meebrengen voor een grote groep gebruikers, waaronder uitsluitingsrisico’s voor verschillende kwetsbare groepen. En ondanks deze kosten zou omzeiling nog steeds betrekkelijk eenvoudig zijn, onder andere met behulp van meerderjarigen en/of VPN's."

De onderzoekers schrijven dat de regels van de Digital Services Act (DSA) nu al redelijke eisen stelt aan leeftijdsgarantie, waarbij de Europese Commissie kan toezien of platformen hiervoor wel voldoende inspanningen leveren. "Zolang technische en maatschappelijke omstandigheden omtrent leeftijdsgarantie nog volop in beweging zijn, is dit flexibele kader voordelig en blijft een te snelle codificering van strengere verplichtingen riskant", laat de conclusie van het onderzoeksrapport weten.

Fysieke leeftijdsverificatie

In het rapport noemen de onderzoekers ook de mogelijkheid van fysieke leeftijdsverificatie, omdat bepaalde verificatiesystemen bepaalde groepen kunnen uitsluiten. "In theorie kunnen vertrouwde partijen, bijvoorbeeld bibliotheken, aangewezen worden als uitgiftepunten voor verificatiecodes, op grond van een fysieke controle, zonder registratie van enige persoonsgegevens." In dit geval zouden personen die niet aan online leeftijdsverificatie willen of kunnen deelnemen zich bij uitgevende instanties kunnen aanmelden om een anoniem verificatietoken te ontvangen. Het zou dan bijvoorbeeld kunnen gaan om gebruikers met een privacybelang. "Deze mogelijkheid is in relevante beleidskringen echter nog weinig ter discussie gesteld, en verdient nader onderzoek", merken de onderzoekers op.

Reacties (20)
Vandaag, 10:44 door Anoniem
Wanneer snappen we nou eens dat leeftijdsverificatie helemaal niet interessant is?
Het doel is identificatie. Leeftijdsverificatie zonder identificatie bestaat niet.
Zie daar het rookgordijn...

En de schaapjes trappen er gewoon in. En blijven pro-EU stemmen.
Vandaag, 11:01 door Anoniem
Door Anoniem:Leeftijdsverificatie zonder identificatie bestaat niet.

Jawel - op de manier waarop we ook geverifieerd anoniem stemmen.

Maar er is een ander probleem: een volwassene kan een telefoon aan een kind geven. Daar kan zelfs een verdienmodel achter zitten, zoals dat nu ook met alcohol gebeurt: volwassenen kopen voor minderjarigen en krijgen daarvoor een vergoeding.
Vandaag, 11:02 door Anoniem
Hele simpele oplossing: invoeren. VPN achter een vergunning plaatsen, alleen voor zakelijk of normaal gebruik. "O nee de grondrechten". Slappe Pro hap.
Vandaag, 11:23 door Anoniem
Door Anoniem: Wanneer snappen we nou eens dat leeftijdsverificatie helemaal niet interessant is?
Het doel is identificatie. Leeftijdsverificatie zonder identificatie bestaat niet.
Zie daar het rookgordijn...

En de schaapjes trappen er gewoon in. En blijven pro-EU stemmen.

Doe niet zo denigrerend met ¨schaapjes", waarmee jij suggereert een superieur wezen te zijn. Belachelijk.

Er is niet mis met leeftijdsverificatie. Integendeel: het is belangrijk! Net zoals verificatie op minimum leeftijd om alcoholhoudende drank te willen kopen belangrijk is.

Het probleem is dat al die IT-systematiek bestaat uit software die de persoonsgegevens voor korte of langere tijd opslaan. Die databases kunnen gehackt of misbruikt worden waardoor er persoonsgegevens in verkeerde handen vallen. Dat is het enige bewezen gevaar.
O.a. Security.nl heeft dagelijks nieuwsberichten over een hack hier en een datalek daar.

Houd je dus bij die feiten. Als die ongesausd en vaak genoeg geuit worden, wordt de kritiek op leeftijdsverificatie wél serieus genomen,

Al het andere dat er door diverse onderbuikgevoelens bijgesleept wordt, wordt door beleidsmakers slechts gezien als beledigend; als emotioneel gebazel. Het wordt door hen weinig serieus genomen.
Vandaag, 11:45 door Anoniem
Door Anoniem: Wanneer snappen we nou eens dat leeftijdsverificatie helemaal niet interessant is?
Het doel is identificatie. Leeftijdsverificatie zonder identificatie bestaat niet.
Zie daar het rookgordijn...

En de schaapjes trappen er gewoon in. En blijven pro-EU stemmen.

De EU is meer dan alleen leeftijdsverificatie voor sociale media.
Daarom zijn velen pro EU.
Ook de Britten die nu beseffen dat de Brexit een mistake was willen terug naar EU.
En ook de Britse regering wil leeftijdsverificatie voor sociale media of dat verstandig is of niet.
Nogmaals, jouw “schaapjes” denken verder dan alleen leeftijdsverificatie.
Vandaag, 11:55 door Anoniem
Stop de massasurvailance! Stop de vernietiging van het internet!
Vandaag, 11:58 door Anoniem
Door Anoniem: [Al het andere dat er door diverse onderbuikgevoelens bijgesleept wordt, wordt door beleidsmakers slechts gezien als beledigend; als emotioneel gebazel. Het wordt door hen weinig serieus genomen.

Het tegendeel is helaas waar: beleidsmakers laten zich juist te veel leiden door emotioneel gebazel. De kleine groepen die het hardst schreeuwen, meestal vanuit emotie, krijgen de meeste aandacht en het meeste voor elkaar.
Vandaag, 12:01 door Anoniem
Door Anoniem: Hele simpele oplossing: invoeren. VPN achter een vergunning plaatsen, alleen voor zakelijk of normaal gebruik. "O nee de grondrechten". Slappe Pro hap.

En wat wordt er dan wanneer gecontroleerd? (Of je je wel aan de regeltjes van de vergunning houdt)
Oh wacht... dan weten ze (overheids controleurs) dus weer wat je allemaal aan het doen bent. Waar je allemaal komt. Met wie je allemaal communcieert. Ook in je SM.

Slap voorstel om een controle staat te faciliteren.
Vandaag, 12:16 door Anoniem
Door Anoniem: Hele simpele oplossing: invoeren. VPN achter een vergunning plaatsen, alleen voor zakelijk of normaal gebruik.
Dus de vergunning heeft als voorwaarden: zakelijk of normaal gebruik.
En wat is dan "normaal" gebruik? Verboden om voor social media te gebruiken?
Er zal dan permanent gecontroleerd moeten worden of het gebruik van de VPN in overeenstemming is met de vergunningsvoorwaarden.
Op naar een strak controleregime, uitgevoerd door de hechte samenwerking tussen de staat en het bedrijfsleven.
"O nee de grondrechten". Slappe Pro hap.
Want alles wat tegen een controleregime is, is immers "slappe hap", toch?

En de link met Pro is ook niet geslaagd. Links verdedigt de grondrechten niet beter dan rechts.
Dus de kritiek op het achter een vergunning plaatsen van een VPN zou net zo goed van rechts kunnen komen.
Vandaag, 12:21 door Anoniem
Door Anoniem: Hele simpele oplossing: invoeren. VPN achter een vergunning plaatsen, alleen voor zakelijk of normaal gebruik. "O nee de grondrechten". Slappe Pro hap.
"normaal" gebruik. Waar vindt ik die sluitende definitie?

Oh ja, jij mag ook niet meer posten op dit forum. Jouw rechten vindt ik maar slappe hap.
Vandaag, 12:22 door Anoniem
Hoe maak je het internet dus kapot? Exact zo dus.
Vandaag, 12:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:Leeftijdsverificatie zonder identificatie bestaat niet.

Jawel - op de manier waarop we ook geverifieerd anoniem stemmen.(..).
Vergelijking gaat mank: het stemproces is voor een groot deel fysiek (analoog) - wij stemmen niet vanachter ons toetsenbord.
Dankzij dit fysieke onderdeel wordt de identiteitsverificatie door het ("gemeente")personeel achter de tafel fysiek uitgevoerd.
Dit personeel geeft jou dan een anoniem, fysiek stembiljet.
En die stembiljetten worden (fysiek) zwaar bewaakt.

(nieuwe anoniem)
Vandaag, 12:48 door Anoniem
Door Anoniem: Hele simpele oplossing: invoeren. VPN achter een vergunning plaatsen, alleen voor zakelijk of normaal gebruik. "O nee de grondrechten". Slappe Pro hap.

Ga weg joh.
VPN is gewoon een versleutelde verbinding tussen A en B en in een vrij land mag iedereen dat gewoon gebruiken om zichzelf te beschermen.

De overheid heeft zich daar niet mee te bemoeien. En jij al helemaal niet met je vergunning. Totaal koekkoek.
Vandaag, 12:49 door Anoniem
Door Anoniem: Wanneer snappen we nou eens dat leeftijdsverificatie helemaal niet interessant is?
Het doel is identificatie. Leeftijdsverificatie zonder identificatie bestaat niet.
Zie daar het rookgordijn...

En de schaapjes trappen er gewoon in. En blijven pro-EU stemmen.

Precies dit.
Vandaag, 12:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wanneer snappen we nou eens dat leeftijdsverificatie helemaal niet interessant is?
Het doel is identificatie. Leeftijdsverificatie zonder identificatie bestaat niet.
Zie daar het rookgordijn...

En de schaapjes trappen er gewoon in. En blijven pro-EU stemmen.
(..) Er is niet mis met leeftijdsverificatie.
Er is ALLES mis met leeftijdsverificatie = identiteitsverificatie.
Integendeel: het is belangrijk! Net zoals verificatie op minimum leeftijd om alcoholhoudende drank te willen kopen belangrijk is.
Het is niet belangrijk!
Net zo min als die flauwekul van leeftijdscontrole -en die is dan nog fysiek, wat een verschil van lichtjaren is met digitaal- op alcohol, tabak, pornoblaadjes en weet ik wat allemaal.
Het zijn stuk voor stuk alleen maar middelen om controle op de bevolking uit te oefenen.
Aan diezelfde bevolking verkocht onder valse, goed klinkende voorwendsels. Bah!

(nieuwe anoniem)
Vandaag, 12:58 door Anoniem
Door Anoniem: Stop de massasurvailance! Stop de vernietiging van het internet!
Toevoeging:
Stop de vernietiging van de mens!
Vandaag, 14:02 door Anoniem
Er is niet mis met leeftijdsverificatie. Integendeel: het is belangrijk! Net zoals verificatie op minimum leeftijd om alcoholhoudende drank te willen kopen belangrijk is.

In tegendeel er is van alles mis met die leeftijdsverificatie.

Op het internet is leeftijdsverificatie meteen identificatie, met een hele grote manco: phet account dat inlogt heft niuet de persoon in de stoel te zijn, Niet tijdens het inloggen of erna.
De verificatie is dus te makkelijk te omzeilen, tenzij ze met een 24/7 controle van de stoelzitter gaan komen. (en wat als je geen camera hebt?)

Vwb porno of drugs of alcohol:
Dan wordt fysiek de leeftijd gecontroleerd van de koper, en meten weer vergeten. Geen registratie.

En dan hebben we het nog niet over de preutsheid van de tegewoordige wetgever (politici)
In mijn jeugd kon ik gewoon "voor mijn vader" een biertje of een fles drank kopen. Dat kon toen gewoon. Of het restje van een glas bier op een feestje opdrinken als kind. Daar werd toen om gelachen door de volwassenen.
De porno boekjes lagen in een kastje naast het ouderlijk bed.
En de drugs werden verkocht op het schoolplein.

Allemaal zonder leeftijdscontrole.
Veel kun je ook voorkomen of bijsturen door opvoeding. Maar dan moet je wel een ouder hebben die regelmatig thuis is en echte aandacht voor de kinderen en wat ze doen, heeft.
En laat kinderen de wereld ontdekken. Daar is niets mis mee.

Nu worden kinderen veelal in teveel beschermt of in de watten gelegd. (door oompje staat)
Tot hun 16e of 18e. Dan gaan ze compleet los en nat.
De problemen verschuiven zich alleen maar.
Vandaag, 14:54 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe maak je het internet dus kapot? Exact zo dus.

Het Internet is allang stuk. (Dead Internet Theory)
Het overgrote deel van Internet is tegenwoord bot-verkeer. Social media is bot discussies met bots.
velen zijn ingesloten in zijn eigen Internet bubble.
Zeker nu met AI is alles wat je online ziet fake, hoax, bedrog en je kan het tegendeel niet (makkelijk) bewijzen.
Stick a fork in it, Internet is done and gone. De uitvinders van Internet draaien zich om in hun graven.
Voor echte vrijheid moeten we naar een alternatief gaan zoeken net zoals in het begin toen Internet net begon. Wij moeten dat doen en vooral niet regeringen of andere controlerende entiteiten dat voor ons laten doen want dan gaan we van weide naar weide.
Vandaag, 14:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hele simpele oplossing: invoeren. VPN achter een vergunning plaatsen, alleen voor zakelijk of normaal gebruik.
Dus de vergunning heeft als voorwaarden: zakelijk of normaal gebruik.
En wat is dan "normaal" gebruik? Verboden om voor social media te gebruiken?
Er zal dan permanent gecontroleerd moeten worden of het gebruik van de VPN in overeenstemming is met de vergunningsvoorwaarden.
Op naar een strak controleregime, uitgevoerd door de hechte samenwerking tussen de staat en het bedrijfsleven.
"O nee de grondrechten". Slappe Pro hap.
Want alles wat tegen een controleregime is, is immers "slappe hap", toch?

En de link met Pro is ook niet geslaagd. Links verdedigt de grondrechten niet beter dan rechts.
Dus de kritiek op het achter een vergunning plaatsen van een VPN zou net zo goed van rechts kunnen komen.

Sommige mensen willen dit:

"De mens is niet gemaakt voor het internet. Het zou alleen gebruikt mogen en moeten worden voor informatie-uitwisseling en het verbeteren van bedrijfsprocessen. Sociale media zijn prima, maar dan volledig gecontroleerd en streng beveiligd. Bedrijven moeten toestemming vragen, met een jaarlijkse controle. Consumenten zouden alleen een VPN mogen gebruiken wanneer zij zich in het buitenland bevinden; normaal gebruik zou beperkt moeten zijn tot zakelijke doeleinden of situaties waarin het aantoonbaar de beveiliging verbetert.
Volledige leeftijdsverificatie vanaf 21 jaar. Geen contant geld meer, alles digitaal en autonoom, zonder inmenging van Big Tech. Alle meningen die door de staat als gevaarlijk worden beschouwd, worden direct offline gehaald. Geen ruimte meer voor afwijkende meningen."


Natuurlijk is dit allemaal een complete nachtmerrie.

Overigens was ik degene achter die anonieme post. Ik wilde vooral zien hoe mensen zouden reageren. Gelukkig blijkt de mensheid nog wijs genoeg om dit soort ideeën kritisch te bekijken. Dat stelt gerust.
Vandaag, 15:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoe maak je het internet dus kapot? Exact zo dus.

Het Internet is allang stuk. (Dead Internet Theory)
Het overgrote deel van Internet is tegenwoord bot-verkeer. Social media is bot discussies met bots.
velen zijn ingesloten in zijn eigen Internet bubble.
Zeker nu met AI is alles wat je online ziet fake, hoax, bedrog en je kan het tegendeel niet (makkelijk) bewijzen.
Stick a fork in it, Internet is done and gone. De uitvinders van Internet draaien zich om in hun graven.
Voor echte vrijheid moeten we naar een alternatief gaan zoeken net zoals in het begin toen Internet net begon. Wij moeten dat doen en vooral niet regeringen of andere controlerende entiteiten dat voor ons laten doen want dan gaan we van weide naar weide.

Terug naar het buurtcafe?
(of IRC/BBS)
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.